Uzależnia niczym narkotyk i ma negatywny wpływ na zdrowie, a mimo to każdego dnia spożywają go setki milionów, jeśli nie miliardy ludzi na całym świecie. Cukier, a dokładnie sacharoza, bo o niej mowa, może stać się prawdziwym nałogiem, z którym naprawdę trudno walczyć. Na szczęście jest to możliwe – zasiądź do lektury i przekonaj się, że da się pokonać uzależnienie od cukru.

Niezdrowy i uzależniający cukier

Cukier spożywczy najczęściej występuje pod postacią sacharozy pozyskiwanej z buraków cukrowych lub trzciny cukrowej. Można go znaleźć w składzie ogromnej większości produktów spożywczych dostępnych w sklepie. Gdyby nie rzut oka na listę składników, trudno byłoby się domyślić, że cukier dodaje się do wędlin, pieczywa czy masła orzechowego, nie wspominając o jogurtach smakowych, płatkach śniadaniowych czy oczywiście słodyczach.

Mimo że mamy świadomość, że cukier niekorzystnie wpływa na zdrowie i funkcjonowanie organizmu, spożywamy go w bardzo dużych ilościach. Wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez cukru i często, nawet codziennie nachodzi je ochota na coś słodkiego. Nie mogąc nad nią zapanować, sięgają po niezdrowe ciastka, batony, czekolady, a w najlepszym wypadku po słodkie jogurty czy smakowe płatki śniadaniowe. Z czego wynika taki pęd za cukrem? Okazuje się, że jest to efekt jego uzależniającego działania.

Ponieważ produkty zawierające cukier są po prostu smaczne z uwagi na ich słodycz, odczuwamy przyjemność podczas ich jedzenia, co wynika z wydzielania się dopaminy. A że nasz mózg dąży do przyjemności i dopamina jest przez niego traktowana jako nagroda, podświadomie chcemy zjeść coś słodkiego, nawet mając świadomość szkodliwości cukru. Dlatego jeśli zauważysz u siebie niepohamowaną ochotę na przekąszenie produktu zawierającego duże ilości sacharozy, zastanów się, czy przypadkiem nie znajdujesz się w szponach uzależnienia. Masz takie obawy? Dowiedz się, jak walczyć z nałogiem.

Walka z uzależnieniem

Zanim zechcesz zerwać z nałogiem i poważnie ograniczyć lub całkowicie wyeliminować cukier z diety, przygotuj się na wiele wyrzeczeń i naprawdę trudną drogę do przebycia. Pierwsza decyzja powinna dotyczyć całkowitego wykreślenia z jadłospisu słodyczy, wyrobów cukierniczych i słodzonych napojów. Zapomnij też o gotowych daniach, jedzeniu na mieście i słodzeniu kawy oraz herbaty. Zamiast cukru do herbaty możesz dodać ksylitol ( cukier z brzozy), a do kawy cynamonu, kardamonu czy wanilii.

Oczywiście odrzucenie produktów zawierających cukier i rezygnacja ze słodzenia kawy i herbaty nie przyjdą łatwo. Co w takim razie zrobić, kiedy najdzie Cię ochota na zjedzenie czegoś słodkiego? Na pewno nie należy się jej poddawać, a raczej starać się „oszukać” organizm poprzez zjedzenie owoców, posiłku zawierającego dużą ilość białka albo odżywki białkowej. Owoce same w sobie są bowiem słodkie, a białko syci na długi czas, zmniejszając apetyt na słodycze.

Jeśli chcesz zrezygnować z cukru lub mocno ograniczyć jego spożywanie, stosuj się do wymienionych powyżej porad, ale pamiętaj, że bez silnej woli, samozaparcia i determinacji nie uda Ci się osiągnąć celu.

Artykuł powstał przy współpracy z http://www.sfd.pl

[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here