Dieta dr Dąbrowskiej zyskała na popularności, kiedy to wiele znanych gwiazd polskiego show-biznesu zaczęło chwalić się jej efektami na ekranach telewizorów i w mediach społecznościowych. Coraz więcej z nas podejmuje się podjęcia diety Dąbrowskiej, aby nie tyle zyskać piękną sylwetkę, co oczyścić organizm. Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej? Jakie daje efekty i jakie są przeciwwskazania do jej podjęcia? Temat diety doktor Dąbrowskiej podejmujemy w poniższym artykule.

Kim jest dr Dąbrowska?

Ewa Dąbrowska, czyli pomysłodawczyni popularnej diety, jest doktorem nauk medycznych z wieloletnim doświadczeniem. Przez wiele lat pracowała jako adiunkt na Akademii Medycznej w Gdańsku. Doktor Dąbrowska jest autorką ponad 100 doniesień naukowych i 50 prac naukowych, a także książek popularno-naukowych. Dieta warzywno-owocowa zadebiutowała w latach 90, jako metoda wspomagająca leczenie.

Dieta dr Dąbrowskiej – na czym polega?

Pierwotnie dieta Dąbrowskiej opierała się na okresowym spożywaniu wyłącznie tartej marchewki i piciu dużej ilości wody. Obserwacja pacjentów, którzy poddani zostali tej monodiecie była zaskakująca. Podczas tego typu głodówki pacjenci zauważalne było jednoczesne ustępowanie zespołów chorobowych, a nie tylko jednej choroby, jak to było w przypadku tradycyjnych metod leczenia. Dzięki takiej obserwacji, doktor Dąbrowska szybko dostrzegła w organizmie ludzkim potencjał, w postaci samoleczenia.

Dieta dr Dąbrowskiej, czyli dieta owocowo-warzywna w praktyce zadebiutowała w formie wczasów zdrowotnych. Pierwszy ośrodek wczasowy, który świadczył wczasy na diecie warzywno-owocowej, został otwarty w 1994 roku. Zauważalne efekty postu Dąbrowskiej, pchnęły autorkę do dalszych działań (szkoleń dla dietetyków, rolników, lekarzy…) i zainicjowały powołanie w 2018 r. Instytutu Promocji Zdrowia dr Ewy Dąbrowskiej.

Prosto mówiąc- dieta dr Dąbrowskiej jest dwuetapową kuracją oczyszczającą. W pierwszym etapie poddajemy się leczniczej głodówce, która w zależności od zaleceń specjalisty ma trwać od kilku do kilkunastu dni. W niektórych przypadkach post Dąbrowskiej może trwać do kilkudziesięciu dni. W drugim etapie poddajemy się zdrowej diecie, która składa się z produktów niskoprzetworzonych- głównie warzywa, owoce, ziarna i rośliny strączkowe.

Dieta dr Dąbrowskiej – na czym polega?

Dieta warzywno-owocowa – jakie daje efekty?

Według samej dr Ewy Dąbrowskiej, dieta warzywno-owocowa ma za zadanie „zmusić” organizm do podjęcia samoleczenia. Popularna głodówka Dąbrowskiej ma na celu dokładne oczyszczenie naszego organizmu, które w efekcie pozwala na pozbycie się złogów (a wraz z nimi zbędnej tkanki tłuszczowej). Spożywanie warzyw i owoców podczas diety przyczynia się do wspomagania procesów naprawczych naszego organizmu.

Dieta warzywno-owocowa zaliczana jest do diet niskokalorycznych, a według szeregu badań naukowych, wszelkiego rodzaju diety niskokaloryczne przyczyniają się do zapobiegania nowotworom, a także mogą skutecznie wydłużyć życie.

Dieta dr Ewy Dąbrowskiej – komu jest dedykowana?

Dieta dedykowana jest nie tylko osobom otyłym lub chcącym pozbyć się nadmiaru tkanki tłuszczowej. Warto pamiętać, że dieta warzywno-owocowa ma na celu dokładne oczyszczenie organizmu, a proces pozywania się tkanki tłuszczowej następuje „przy okazji”. Dieta doktor Dąbrowskiej może być przydatna szczególnie osobom:

  • o osłabionej odporności,
  • z problemami hormonalnymi (wykluczając nadczynność tarczycy),
  • za schorzeniami neurologicznymi,
  • skłonnym do trądziku,
  • z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Przeciwwskazania do stosowania diety warzywno-owocowej

Choć dieta dr Dąbrowskiej może zdziałać prawdziwe cuda, warto pamiętać że nie wszyscy mogą się jej podjąć. Diety warzywno-owocowej NIE powinny stosować osoby:

  • z nadczynnością tarczycy (Hashimoto),
  • cierpiące na depresję,
  • chorujące na gruźlicę,
  • borykające się z niedoczynnością nadnerczy,
  • z problemami z wątrobą,
  • kobiety w ciąży i karmiące piersią
  • borykające się z chorobą nowotworową.

Dieta dr Dąbrowskiej – co można jeść, a czego należy unikać?

Dieta dr Dąbrowskiej – co można jeść, a czego należy unikać?

Etap pierwszy – post Dąbrowskiej

W czasie głodówki, czyli w pierwszym etapie oczyszczania organizmu można spożywać:

  1. Niskoskrobiowe warzywa, z rodziny:
  • psiankowatych (np. pomidory, papryka),
  • dyniowatych (np. dynia, cukinia, kabaczek, ogórki),
  • korzeniowych (np. marchewka, rzodkiew, buraki),
  • liściastych (np. sałaty, zioła),
  • kapustnych (np. brokuły, kalafior),
  • cebulowych (np. por, cebula).
  1. Owoce niskocukrowe, jak jabłka, grejpfruty, jagody, cytryny, kiwi i pomarańcze (w ilościach ograniczonych).

Produkty jakich powinniśmy szczególnie unikać podczas stosowania diety to:

  • biały cukier,
  • biała mąka,
  • wysoko przetworzone produkty.

Warzywa i owoce najlepiej jest spożywać na surowo, w formie sałatek i koktajli. Dobrym rozwiązaniem są także zupy, leczo i inne dania, jednak nie powinny zawierać one tłuszczu i nabiału. Podczas pierwszego etapu bardzo ważna jest ilość spożywanej wody- podczas głodówki powinniśmy wypijać 2-3 litry płynów dziennie (soki i koktajle warzywno-owocowe, herbaty ziołowe, woda niskozmineralizowana).

Podczas głodówki mogą pojawiać się krótkotrwałe „kryzysy ozdrowieńcze” w postaci osłabienia, bólu głowy, wymiotów, nudności i biegunki. Warto wspomnieć, że tego typu objawy powinny ustąpić po 3 dniach, jeśli jednak będą się nasilać lub utrzymywać, niezwłoczne należy udać się do lekarza.

Etap II – wychodzenie z diety

Według zaleceń, wychodzenie z diety powinno trwać co najmniej tyle samo, co odtruwanie organizmu (a najlepiej jeśli trwa 2xdłużej). Po oczyszczeniu organizmu należy zmienić dawne nawyki żywieniowe i trzymać się zdrowej, zbilansowanej diety. Do produktów, które spożywaliśmy w pierwszym etapie możemy dodać kasze, chleb razowy, produkty mleczne i orzechy.

Podczas stosowania diety, jak również po jej zakończeniu, należy szczególnie wystrzegać się produktów wysoko przetworzonych, o dużej zawartości konserwantów, jak:

  • słodycze,
  • żółty ser,
  • słone przekąski (np. chipsy, słone paluszki),
  • dżemy,
  • produkty z białej mąki,
  • mięso i wędliny typu kiełbasa i kabanosy,
  • napoje gazowane,
  • żywność w proszku,
  • kawa i herbata,
  • alkohol i papierosy,
  • produkty barwione sztucznie.
[Głosów: 2 Średnia: 5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here