O probiotykach wiele się mówi, ale nie każdy wie, czym one właściwie są. Co warto wiedzieć o probiotykach i jaką rolę mogą pełnić w organizmie? Probiotyk to żywa kultura bakterii, której zadaniem jest odżywienie mikroflory jelitowej. Najczęściej mówimy o nich w liczbie mnogiej, bo kultur bakterii są miliony. Wspomagają one zachowanie równowagi w mikrobiocie jelitowej.

Czym są probiotyki?

Probiotyki to preparaty lub produkty zawierające żywe szczepy kultur bakterii i drożdży, które mają udowodnione naukowo korzystne działanie prozdrowotne na organizm. Istnieje wiele różnych rodzajów bakterii probiotycznych, a każde z nich wykazują inny wpływ na organizm. Najlepiej przebadane są szczepy rodzaju Lactobacillus oraz Bifidobacterium – przeprowadzono badania, które potwierdzają ich pozytywny wpływ na mikrobiom człowieka.

Jak probiotyki oddziałują na organizm?

Probiotyki mogą wykazać bardzo pozytywny wpływ na mikroflorę jelit. O bakteriach wciąż wiemy zbyt mało, a nasza wiedza jest jedynie ułamkowa – ostatecznie na świecie żyją miliardy mikroorganizmów. Badania, które do tej pory przeprowadzono i które wciąż odbywają się na całym świecie, bo mikrobiologia rozwija się niezwykle dynamicznie, są jednak bardzo obiecujące i jasno wskazują, że określone szczepy bakterii mogą wspomagać zachowanie naturalnej równowagi w mikrobiocie jelitowej. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ w jelitach znajduje się 70 procent komórek odpornościowych całego organizmu człowieka.

Jeszcze do niedawna sądzono, że skład mikroflory jelitowej człowieka jest stały i nie zmienia się przez całe życie. Dziś już wiadomo, że to błędne twierdzenie, a mikrobiom człowieka kształtuje się i zmienia wiele razy w trakcie życia. Najbardziej intensywne procesy zachodzą przez pierwsze trzy lata życia i od tego, jak ukształtuje się mikrobiom dziecka, w dużej mierze zależy jego późniejsza odporność.

Na to, czy w mikroflorze jelit panuje harmonia, czy dysbioza, wpływa wiele czynników, m.in. tryb życia, przyjmowane leki, przebyte choroby, ale również dieta i sposób żywienia.

Dlaczego warto zwrócić uwagę na harmonię mikroflory jelitowej?

Od tego, czy w mikrobiocie jelitowej panuje równowaga, zależy bardzo wiele. Dobre bakterie mogą kształtować odpowiedź immunologiczną, wpływając na pracę układu odpornościowego. Dysharmonia, czyli dysbioza jelitowa, może przyczyniać się do występowania różnego rodzaju dolegliwości.

Bakterie probiotyczne wspierają mikrobiom, uszczelniając błonę śluzową jelit, mogą także usprawniać procesy metaboliczne.

Kiedy należy przyjmować probiotyki?

Przyjmowanie preparatów zawierających probiotyki jest wskazane po antybiotykoterapii. Zażywanie silnych leków (takich jak antybiotyki) może doprowadzić do dysbiozy jelitowej i osłabić naturalną odporność jelit. Z tego względu zaleca się nie tylko wzbogacenie diety w produkty zawierające dobre szczepy bakterii kwasu mlekowego (jak kiszonki czy kefiry), ale również w preparaty probiotyczne.

Aby probiotyki były skuteczne, warto zwrócić uwagę na to, jakie zawierają szczepy bakterii i czy ich działanie zostało udowodnione klinicznie. Dobrym wyborem będzie seria probiotyków Estabiom, która zawiera Lactobacillus rhamnosus GG (ATCC53103) – jeden z najlepiej przebadanych szczepów bakterii jelitowych – oraz witaminę D3 wspierającą prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Czy probiotyki można brać profilaktycznie?

Nie ma obecnie żadnych badań, które udowodniłyby, że przyjmowanie probiotyków profilaktycznie ma sens. I choć też nie ma żadnych przeciwwskazań, by tego nie robić, eksperci nie wskazują konieczności przyjmowania probiotyków u osób zdrowych w celach profilaktycznych.

Warto natomiast po nie sięgać w stanach obniżonej odporności, np. w sezonie jesienno-zimowym czy też w czasie wyjazdów zagranicznych do krajów, w których panuje inna flora bakteryjna. Jak widać, probiotyki mogą wspomóc naturalną równowagę w jelitach i dzięki temu wzmocnić mikrobiom.

[Głosów: 0 Średnia: 0]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here